Procesarea creativa – in spatele rezultatului

Salutare tuturor!
Sper ca toamna va gaseste bine sanatosi, alaturi de cei dragi si foarte important, acolo, afara, la fotografiat momente magice.

Vroiam de mult timp sa scriu despre ce inseamna procesarea creativa de imagine si uite ca acum chiar scriu despre asta. 🙂 Trebuie sa recunosc ca la inceputuri eram oarecum temator in ceea ce priveste felul in care vad lumea prin fotografii. Imi puneam tot felul de intrebari, daca e corect sau nu ce fac, daca incalc vreo regula, daca o sa supar pe cineva, daca imaginile mele sunt niste falsuri si asa mai departe. Raspunsurile mi s-au aratat cu timpul. Nu mi-a placut niciodata sa documentez ce vedeam si simteam, ci sa interpretez. Am refuzat sa ma las la mila instrumentelor (Guy Tal o spune cel mai bine) si prefer, acum parca mai mult ca oricand, sa las sufletul si mintea sa fie singurele unelte in care ma incred. E un drum destul de incalcit, dar atat de minunat. Legatura cu locul fotografiat, intelegerea lui e unul din punctele de pornire. Asta ma ajuta sa gasesc subiecte puternice care sa incante privirea intr-un fel sau altul si sa transpuna privitorul in peisaj si in experienta din acel moment, fiindca ea da tonul interpretarii pe care o aleg in cele din urma. Mai e nevoie in mod normal de lumina si de o compozitie eleganta, dinamica si cu tot ce-i trebuie. Stiti voi. Dar sa lasam aspectele astea. Despre ele se pot scrie foarte multe si altcineva care se pricepe cu adevarat a facut asta deja. Pentru mine sunt inca himere care ma amagesc.

Interpretarile au un final. Ele se termina cu procesarea creativa de imagine. Pentru mine asta inseamna cateva lucruri pe cat de evidente, pe atat de elusive: imbinare de expuneri pentru un interval dinamic ridicat, modificari de contrast, saturatie, luminozitate, facute de multe ori selectiv pe culori, tonuri sau zone din cadru. V-ati nimerit poate intr-o padure unde haosul e cel care creeaza frumusetea. Si, nu stiu cum e la voi, dar eu am fost de-atatea ori naucit de multitudinea de optiuni incat in final mi-a fost imposibil sa obtin ceva care sa poata fi redat intr-o imagine (am ramas insa cu experienta). Asa e si cu procesarea. Oricat am studiat, oricat am exersat, nu reusesc tot timpul sa aduc imaginile acolo unde vreau. Si ma bucura nespus asta, fiindca stiu ca mai am atatea de aflat. E un sentiment inaltator.

Mai jos sunt 3 exemple. N-o sa va descriu acum exact cum anume am ajuns la ele, uneori si eu ma intreb. 🙂 In schimb, stiu ca multi sunteti poate curiosi sa vedeti cum arata imaginea inainte de a intra pe masa de lucru. O sa va directionez insa catre surse de o valoare inestimabila pentru mine si daca imi trimiteti un mesaj, o sa va pun la dispozitie fisierele de lucru, ca sa puteti observa mai bine evolutia imaginii (intre 15 si 22 octombrie nu voi fi acasa, dar promit sa va raspund dupa).

1. Soul on fire (imi este mai usor sa dau titluri in engleza fiindca am vizitatori din toata lumea si scriptul pe care l-am instalat nu imi permite ‘caption’ bilingv 🙂 ) – imbinare de 3 expuneri folosind uneltele ‘gradient’ si ‘brush’ in ps. In cadrul supraexpus am acoperit soarele cu degetele pentru a indeparta flare-ul din prim plan. Am modificat balansul de culoare (‘incalzind imaginea’), am marit saturatia, am inchis tonurile de mijloc si zona cerului si am redus din contrastul local.

Expunerea medie

Expunerea medie

Expunerea pentru zonele luminoase

Expunerea pentru zonele luminoase

Expunerea pentru zonele intunecate

Expunerea pentru zonele intunecate (cu degete cu tot :))

Rezultatul final

Rezultatul final

2. Relight my fire (pe mine ma doare capul cand ma uit la imaginea asta :), intr-o buna zi o sa gasesc alta interpretare) – imbinare de 3 expuneri folosind mastile de luminozitate create de Tony Kuyper. Bine, nu le-a creat el propriu-zis, exista deja in ps, dar a creat o multime de metode revolutionare prin care mastile pot fi folosite creativ. Va recomand cu caldura sa ii cititi tutorialele si sa descarcati exemplele. Eu folosesc multe din actiunile lui aproape la fiecare imagine si ii multumesc pe aceasta cale pentru munca si sinceritatea de care da dovada. La imaginea asta s-au petrecut destul de multe si nu neaparat in ordinea in care trebuia. M-am tot invartit in jurul ei pana sa ii dau de capat. Dupa imbinarea celor trei expuneri folosind mastile de luminozitate (a fost prima data cand am facut o imbinare de expuneri completa in felul acesta si nu e usor), am lucrat pe un layer separat (tot de la Tony) pentru a finaliza procesul. Am accentuat selectiv lumina de pe varfuri (si am vazut-o mai intensa decat a fost in stare senzorul sa o capteze), am marit saturatia, am tot umblat la tonuri si selectiv la culori. O sa vedeti in psd-uri un layer care se cheama ‘Make It Glow’. Tony va explica mai bine ce face.

Expunerea pentru zonele intunecate

Expunerea pentru zonele intunecate. Fata de exemplul de mai sus, aici puteti vedea evolutia imaginii in faza de imbinare a expunerilor.

Imbinarea expunerii medii

Imbinarea expunerii medii

Imbinarea expunerii pentru zonele luminoase

Imbinarea expunerii pentru zonele luminoase

Layerul Burn/ Dodge

Layerul Burn/ Dodge

Accentuarea selectiva a luminii de pe varfuri

Accentuarea selectiva a luminii de pe varfuri

Rezultatul final

Rezultatul final. Da, arata destul de inchis aici, pe fundalul negru de pe site e mult mai bine. Si totusi nu e exact cum imi doream.

3. Back in time (Cum e sa stii ca asisti la ceva neobisnuit de frumos si ca nu trebuie sa te gandesti nicio clipa la cum vei interpreta ceea ce vezi? E minunat si nu se intampla des) – Acesta e un exemplu care demonteaza imaginile anterioare, un exemplu care imi arata, nu stiu daca si voua, ca nu e nevoie de prea mult efort in interpretare ca sa iasa ceva bun. Daca va uitati la psd, asta o credeti, dar a fost una din cele mai dificile imbinari de expuneri pe care le-am facut vreodata. Si sunt tare curios cum cineva care foloseste filtre graduale ar fi putut sa ajunga la un rezultat asemanator, tinand cont de asezarea elementelor in cadru. In rest, doar ceva contrast si ‘Make it Glow’.

Expunerea medie

Expunerea medie

Expunerea pentru zonele luminoase

Expunerea pentru zonele luminoase

Expunerea pentru zonele intunecate

Expunerea pentru zonele intunecate

Rezultatul final

E magie! 🙂

Eu le spun oamenilor care imi privesc lucrarile sa o faca cu sufletul deschis. De aceea e important pentru mine sa va spun inca o data ca ceea ce vedeti nu e real, daca prin real se intelege ceea ce percepem cu privirea. De asemenea, ceea ce vedeti e mult mai real decat e capabil un senzor foto sa capteze. Si nu in ultimul rand, realitatea difera pentru fiecare din noi si implica mult mai mult decat a privi peisajul. Lucrarile mele sunt interpretari ale lumii naturale si nimic mai mult.

In final eu cred ca nimic din ce am scris mai sus nu conteaza. Fiecare vede lumea in felul lui sau al ei si e valabil si pentru felul in care percepem arta si cum ne atinge ea sufletul. Daca incercati sa creati asa cum traiti, cu bucurii, dar si tristeti, e de ajuns. Cea mai buna sursa de inspiratie sunteti voi si aventurile voastre. Arta, in orice forma a ei, nu e nimic in comparatie cu viata pe care o traiti.

Acest articol a fost publicat în Tips & Tricks. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Procesarea creativa – in spatele rezultatului

  1. imi place cum scrii, imi place modul onest si totusi sincer 🙂 cum privesti folosirea photoshopului, iar daca rezultatul reda amplificat sentimentul care te-a marcat in momentul realizarii fotografiei e nemaipomenit. denaturarea sentimentului initial este, de fapt, falsul in fotografie.

  2. Ionut spune:

    felicitari pentru post. trebuie sa-l mai citesc de cateva ori 🙂

  3. Lazar Dinu spune:

    Imagini de clasa editate superb. Finete si profunzime… frumoase interpretari ale unui portativ scris de al de sus.

  4. Dorin, ai aratat foarte frumos ca „nu exista Photoshop”. Exista doar idei si unelte ce le folosim, unii cu mai multa abilitate, altii mai putina (recunosc, as dori sa posed abilitatile unora), pentru a scoate la iveala o creatie, aici materializata printr-o fotografie. Este practic imposibil sa reproducem ceea ce vedem cu ochii, aceasta si pentru simplu motiv ca ochii si creierul nostru percep mult mai multe detalii, tridimesional, intesitatea luminoasa, eh, sunt mult mai multe de explicat aici.

  5. am uitat sa mentionez ca rezultatul prelucrarii fotografiei initiale este fabulos in ambele cazuri. de laudat este faptul ca ai reusit sa-ti cunosti f bine aparatul si photoshopul si cand ai declansat ai stiut f clar ce obtii la final. felicitari!

  6. Dorin Bofan spune:

    Va multumesc din suflet pentru comentarii si ma bucur nespus ca nu sunt singur in demersul asta.

  7. iulian spune:

    felicitari

  8. iulian spune:

    apreciez cum gandesti,apreciez cum lucrezi cu pozele

  9. Dusmanescun spune:

    Felicitari… ti-am admirat unele din opere pe unele site-uri (BOG cred) si chiar ma intrebam cum reusesti sa realizezi asa ceva…acum am si aflat oarecum dar tot vreau sa aflu mai mult de aceea indraznesc sa cer si fisierele de lucru.

  10. abe spune:

    Intrebare: Care e diferenta intrw ce ai facut tu si …HDR? (might sound stupid, dar chiar nu am realizat…)

    • Dorin Bofan spune:

      Salut, abe. Daca e sa ne luam dupa definitia hdr-ului, nu e absolut nicio diferenta. Am extins intervalul dinamic si nimic mai mult. Daca te referi cumva la metoda folosita, atunci diferente exista intre metodele automate si cele manuale, cum am folosit si eu in exemplele de mai sus. Oricum, articolul nu urmareste sa raspunda la astfel de intrebari, dar daca vrei, putem discuta mai pe larg. Imi cer scuze, dar inca nu inteleg exact intrebarea.

  11. Pingback: Ce mai putem privi, ori citi (VI) | Yet Another Photography Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s