Fii tu insuti

Un lucru valabil in viata in general, dar oare ce inseamna in fotografie? Cei mai multi fotografi se raporteaza la lucrarile celor mai buni atunci cand creeaza. E un lucru perfect normal de altfel. Sa ai modele, sa inveti privind lucrarile lor, citind povestile lor, e calea cea mai facila catre un stil ordonat, simplu si concret. In acelasi timp, lucrul asta poate deveni cel mai mare dusman al tau. Credeti-ma, l-am infruntat si a castigat nu o data, ci de prea multe ori.

Nu e o intamplare ca majoritatea fotografilor de natura au inceput prin a iubi natura si dupa aceea fotografierea ei. Influenta ei are un efect puternic si adesea ireversibil asupra spiritului uman. Consider ca e un lucru mare (si o spun cu modestie) sa vrei sa imparti cu ceilalti experientele tale in natura. Nu e usor si cere destula vointa. Dar vointa asta, daca e alimentata continuu de nevoia de a fi acolo, in mijlocul ei, atunci va razbate si se va traduce in final in creatii care au la baza sentimentele si trairile tale din acele momente.

Asa ca lasa-ti inima sa se exprime in fotografii. Lasa-ti inima si nu mintea sa perceapa scena care se desfasoara in fata ta. Bucura-te sau fii trist, dar nu supraanaliza si nu lua totul ca pe o lectie pe care trebuie sa o aplici de fiecare data cu sfintenie. Mie nu mi-a placut scoala deloc (prima oara am fugit cand aveam 4 ani). Ma simteam ingradit, nu puteam sa ma exprim asa cum as fi vrut intr-un mediu rigid si lipsit de orice substrat sentimental. Dar se mai intampla din cand in cand sa se gaseasca cineva care sa presare sare si piper peste aiurelile din carti si atunci lucrurile deveneau interesante. Ma conectam mai usor la ceea ce incercau ei sa transmita si uneori chiar imi facea placere sa fiu acolo (foarte rar, recunosc). Un alt exemplu bun sunt discursurile motivationale, doar ca la mine nu au efect decat de moment. 🙂 Asa e si in fotografie. Daca lasi atmosfera peisajului sa patrunda in inima ta, atunci totul va deveni mult mai interesant. Sa simti vantul cum iti mangaie fata in timpul verii sau cum taios ti-o raneste in timpul iernii, provocand placere sau durere ar trebui sa fie subiectul fotografiei tale. Incearca sa transpui ceea ce simti cand te afli acolo, in fata subiectului, fie el o persoana sau un peisaj (sincer nu stiu cum e cu persoanele, dar imi vin in minte cateva scenarii cat se poate de interesante).
Astfel te vei transpune in ceea ce creezi si asa va lua nastere propria viziune fotografica asupra lumii care te inconjoara, propriul tau stil. Totul e sa incerci sa te indepartezi de modele. Totul e sa fii tu insuti!

Va avertizez insa ca eu inca nu am ajuns sa am un stil personal. Pentru mine e un drum lung, mai lung decat ma asteptam la inceput, dar pe care am intrat si pe care merg tot inainte. Pe drumul asta sunt o multime de piedici si dusmani care vor sa te intoarca din drum, cum ar fi, ca sa ii enumar pe cei mai periculosi, indoiala ca ceea ce faci are vreun sens, lipsa increderii in sine si multe multe incercari esuate. Dar daca nu renunti, daca o faci din suflet, fiindca asa vrei tu si fiindca te face sa te simti implinit chiar si foarte putin, o sa vezi si rezultatele, iar oportunitatile se vor ivi si chiar te vor surprinde prin originalitatea lor.

Nu vi s-a intamplat niciodata sa vi se spuna ca fotografiile voastre sunt intr-un fel anume? Ca sunt triste, ca sunt melancolice, ca sunt vesele sau optimiste. In momentul fotografierii poate nu v-ati dat seama de asta si poate nici dupa aceea, dar atunci cand cineva v-a spus-o, atunci ati realizat ca trairile din acele momente sau felul vostru de a fi in general s-a transpus in imaginea pe care tocmai ati realizat-o.

Bun! Deci orice ai face in viata asta grea, oricat te-ai lupta, oricate piedici ti-ar iesi in cale, fii sincer cu tine si pana la urma va fi bine! Fotografiaza ceea ce te inspira si o sa iasa si pozele la care visai. 😉

Daca aveti vreun comentariu, bun sau rau, sau o alta opinie despre ceea ce am spus, m-as bucura sa o aflu de la voi. Eu asta cred si vad ca mi se intampla. Poate pentru voi e altfel. Aveti grija si nu uitati ca toti suntem frumosi, minunati si invingatori!

The wait is over
O imagine deopotriva inspirata din alte lucrari mult mai bune, dar cat de cat de originala, sper eu. Rasaritul soarelui, cu caldura lui, mi-a orientat privirea catre ceva care se simtea la fel de bine ca mine. Si eu, ca si ei, eram inconjurati de prieteni, care se bucurau la fel de mult de o noua zi in mijlocul naturii.

Acest articol a fost publicat în Ganduri. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Fii tu insuti

  1. Udrea Dan zice:

    Foarte adevarat ce ai spus.
    Cred totusi ca pentru a ajunge cat de cat la un stil propriu, e nevoie mai intai de ceva cunostinte in domeniu (ca sa nu mai spun ca e nevoie de cunostinte solide).
    Marea greseala pe care o fac unii incepatori este ca incearca sa-si formeze un stil propriu fara o baza de inceput.
    Deh, toti trec prin asta.

  2. camytzi zice:

    Cam aceeasi senzatie o aveam si eu la scoala si de N ori eram frustrata ca nu imi puteam exprima opiniile mele in legatura cu diverse subiecte 🙂
    Cat despre fotografii… eu inca spun ca te subestimezi 🙂 Oricum, ideea expusa de tine este una cat se poate de valabila. Important este sa si iesi in natura, sa te bucuri cat mai mult de ce iti ofera.

  3. Catalin Nae zice:

    Articolul este frumos scris si cat se poate de adevarat. Nu sunt foarte multe de comentat; poate doar de recitit, gandit…si actionat intocmai.

    Numai bine

  4. thelovelyturtle zice:

    🙂

  5. ovidiu ratiu zice:

    Felicitari pentru articol Dorin. Este sensibil si frumos scris.
    Urmaresc de ceva vreme blogul tau si imi face placere sa-ti citesc posturile de fiecare data.

  6. Andrei zice:

    Imi place abordarea ta si cam asa gandesc si eu: o abordare sanatoasa, pozitiva si centrata pe bucuria de a fi acolo si de a fotografia de dragul fotografiei in sine. A-ti face un stil propriu nu trebuie sa fie primul scop cand fotografiezi, ci, zic eu, ca si tine, ca scopul fundamental e sa te bucuri, si sa o faci in felul tau, autentic. Apoi, incet-incet, ca urmare obiectiva a acestui fel consecvent cu propriul sine de a fi, de a simti, de a privi si de a fotografia, va aparea si stilul propriu.
    Andrei
    🙂

  7. Catalin zice:

    Salutare,

    Interesant ceea ce ai scris si pare sa pui suflet in cuvintele tale. Despre calatorii si natura suntem cu toti pasionati ca fotografi, eu unul cel putin imi doresc sa fi calatorit mai mult pina acum, dar vremea nu e pierduta.

    Legat de propiul stil: il vei descoperi in timp si vei vedea cel mai bine ce ti se potriveste. Am sa-ti urmaresc blogul cu atentie, sunt curios pe unde te vor mai duce pasii…

    Succes!

  8. I can´t read the text, but I can „read” your images. I took a sightseeing tour through your images and they are really amazing. Nice to see other Nature photographers with great images in Europe

    Greetings from Austria
    Jürgen

  9. Ioana zice:

    Dorin, nu pot decat sa te felicit. Ma bucur ca ai aceasta frumoasa pasiune pentru ca si eu iubesc natura. De altfel, sustin intru totu ideea de a fi noi insine. Aprorpo, cand ti-ai descoperit aceasta pasiune? In liceu nu spuneai nimic despre ea.

Lasă un răspuns

